INTERNATIONAL CENTER FOR RESEARCH AND RESOURCE DEVELOPMENT

ICRRD QUALITY INDEX RESEARCH JOURNAL

ISSN: 2773-5958, https://doi.org/10.53272/icrrd

Persidangan Ekonomi Kejuruteraan Pembuatan Semula Jentera (Terpakai) dan Perdagangan Peralatan (Malaysia)

Persidangan Ekonomi Kejuruteraan Pembuatan Semula Jentera (Terpakai) dan Perdagangan Peralatan (Malaysia)

Waktu tempatan pada 22 Ogos, peralatan dan pembuatan Hunan ketiga dalam Ekspo Pelaburan ASEAN dibuka, acara itu bertujuan untuk memanfaatkan peluang baharu yang dibawa oleh pembukaan rantau RCEP, rangkaian industri jentera pembinaan di Asia Tenggara untuk membina ekonomi dan pertukaran perdagangan platform antarabangsa. Sementara itu, Persidangan Ekonomi Kejuruteraan Pembuatan Semula Jentera (Terpakai) dan Perdagangan Peralatan (Malaysia) telah diadakan dengan jayanya di China (Changsha) 2024.

Pada majlis itu, lebih 80 wakil usahawan dari China dan Malaysia berkumpul di Kuala Lumpur untuk membincangkan ruang kerjasama dan kerjasama jitu secara bersemuka.

Encik Lu HaiwenTimbalan Pengarah Pejabat Pengurusan Pameran Changshaberkata bahawa skala industri pembinaan Malaysia terus meningkat, proses pembinaan infrastruktur yang semakin pantas, dan trend pembangunan industri jentera pembinaan adalah amat menggalakkan. Hubungan mesra China-Malaysia sejak turun-temurun, Changsha dikenali sebagai ibu kota ‘jentera pembinaan’, dan dok perindustrian dengan Malaysia semakin mendalam. Kami berharap usahawan China dan Malaysia akan mengambil peluang ini untuk berkomunikasi dan berinteraksi secara bersemuka, memahami peluang dan cabaran pembangunan, memperdalam lagi perbincangan dan kerjasama, dan membuka ufuk baharu untuk pembangunan masa depan.


Dalam ucapannya, En. Leong Foo Yew, Presiden Persatuan Ampunya jentera Pembinaan Berat Malaysia(PAPBM), persidangan ini bukan sahaja menyediakan platform untuk profesional industri mempamerkan teknologi dan produk terkini mereka, tetapi juga memberi peluang berharga kepada komuniti pemilik jentera pembinaan Malaysia untuk bertukar pengalaman dan meneroka peluang untuk kerjasama.

Encik Lin Yee Hong, Presiden Persatuan Peniaga Jentera Selangor & Wilayah Persekutuan (SAFMA), berkata Changsha sebagai ibu negara jentera pembinaan China, sentiasa berada di barisan hadapan dalam inovasi teknologi dan peningkatan industri. Persidangan ekonomi dan perdagangan ini memberi peluang yang jarang berlaku kepada SAFMAuntuk membolehkan pertukaran mendalam antara perusahaan Malaysia dan China untuk bersama-sama mempromosikan pembangunan sektor pembuatan semula jentera pembinaan.

Encik Gao Xiaomin ,Timbalan Pengarah Biro institusi inovasi  jawatankuasa Pentadbiran. Kawasan Changsha China (Hunan) Zon Perdagangan Bebas Pilot memberi ucapan, beliau menyatakan bahawa Kuala Lumpur dan Changsha adalah berkait dalam budaya dan industri, memperkenalkan status kawasan Changsha of China (Hunan) Zon Perdagangan Bebas Pilot dan mengeluarkan jemputan kepada usahawan-usahawan jentera pembinaan Malaysia yang hadir melawat bandar tersebut.

Encik Yuan Zhen, Setiausaha Agung Gabungan Industri Eksport Kejuruteraan  Pembuatan Semula Jentera Hunan, memperkenalkan secara terperinci skop perniagaan Gabungan, produk dan kelebihan perkhidmatan utama organisasi dan sebagainya. Beliau berkata Changsha mempunyai rantaian perindustrian yang kukuh dan kemudahan sokongan yang sangat baik, dan mengharapkan kerjasama yang lebih mendalam dengan pembinaan negara, kontraktor kejuruteraan, persatuan perniagaan dan sebagainya, untuk bersama-sama membangunkan pasaran dan mencapai manfaat bersama.


“Acara itu memberi kami peluang yang baik untuk menjalin rangkaian dengan mesin Changsha yang menggunakan peralatan profesional dan meneroka peluang baharu untuk kerjasama!”kata Cik juyee Oo dari Success Materials Handling (M) Sdn Bhd.

'Ini adalah pertukaran yang menyenangkan, kerjasama dalam bidang jentera pembinaan bukan sahaja pertukaran komersial, tetapi juga pertukaran teknologi dan budaya. Diharapkan melalui pertukaran sebegini, persefahaman dan kepercayaan bersama akan dipertingkatkan, dan asas yang lebih kukuh akan diletakkan untuk kerjasama antara kedua-dua pihak. Wakil perusahaan China yang mengambil bahagian, Cik Wang Jin, Pengurus Besar Changsha jizhi Shulian Co., LTD.

At the scene of the event, a signing ceremony for economic and trade co-operation was held. Hunan Remanufactured  Engineering Machinery Export industry Alliance & Federal Territory Machinery Merchants Association(SAFMA), Changsha jizhi Shulian Co., LTD&Success Materials Handling (M) sdn Bhd, Signed separately strategic cooperation agreement.According to these agreements, China and Malaysia will focus on the export of construction machinery remanufacturing (second-hand) equipment, mutual recognition of standards and other aspects of deepening cooperation, to further improve the economic and trade exchanges between the two sides, and to jointly build Changsha for the export of construction machinery remanufacturing (second-hand) equipment to Malaysia and other countries in Southeast Asia a new paradigm.

Di sini, majlis menandatangani kerjasama ekonomi dan perdagangan telah diadakan. Gabungan Industri Eksport Kejuruteraan Pembuatan Semula Jentera Hunan & Persatuan Peniaga Jentera Selangor & Wilayah Persekutuan (SAFMA), Changsha jizhi Shulian Co., LTD & Success Materials Handling (M) Sdn Bhd, menandatangani perjanjian kerjasama strategik secara berasingan. Menurut perjanjian ini, China dan Malaysia akan memberi tumpuan kepada eksport peralatan pengilangan semula jentera pembinaan (terpakai), pengiktirafan bersama piawaian dan aspek lain dalam memperdalam kerjasama, untuk meningkatkan lagi pertukaran ekonomi dan perdagangan antara kedua-dua pihak, dan untuk bersama-sama membina Changsha untuk eksport pembuatan semula jentera pembinaan (kedua). -tangan) peralatan ke Malaysia dan negara lain di Asia Tenggara paradigma baru.

The successful holding of this meeting has deepened the potential of economic and trade cooperation between the two sides and further promoted the economic and trade exchanges and cooperation between Changsha and Malaysia.

Kejayaan mengadakan mesyuarat ini telah memperdalam potensi kerjasama ekonomi dan perdagangan antara kedua-dua pihak dan seterusnya menggalakkan pertukaran dan kerjasama ekonomi dan perdagangan antara Changsha dan Malaysia.